Фудбал се, као феномен, може посматрати са више различитих страна. За једне, фудбалске утакмице су извор добре зараде; за друге, изговор за дивљање, иживљавање, мржњу и насилничко понашање; за треће, прилика да скрену пажњу на себе и постану популарни. А постоји и она занемарљива мањина која на утакмице долази да би уживала у лепоти игре и спортском надметању - што би и требало да је суштина онога што се зове Фудбал (са великим Ф).
Онима који трагају за Фудбалом није лако - уколико нису спремни да се ограниче на посматрање утакмица које играју деца на пољанама и школским игралиштима (а која су можда и једина преостала места на којима Фудбала има), мораће да се изборе са разним непријатностима: хордама дивљака који су преузели стадионе и загосподарили њима, криминализованим и корумпираним управама клубова, компромисима којима се лепота игре жртвује у корист профита, политичарима у потрази за јефтиним поенима и лаком зарадом, неспособним тренерима и још неспособнијим играчима, због којих фудбал све више личи на циркус а не на игру.
У сличној (и мало горој) ситуацији су у данашње време и хришћани. Јер, када се помене Црква, под тим данас ретко ко подразумева Цркву као Мистично Тело Христово - под Црквом се данас најчешће подразумева, како у самој цркви, тако и ван ње, административни апарат цркве, а учествовање у том Мистичном Телу се изједначава са формалном припадношћу или чланством у некој од навијачких група.
Овај човек је на на Мондијалу дао више голова
него Меси, Руни и Кака заједно.
Да би се одиграла једна фудбалска утакмица и десио Фудбал потребне су две екипе жељне такмичења, терен, лопта, и два гола. Да би се десила литургија, потребно је место на којем ће се литургија одржати, свештено лице које ће чинодејствовати, људи који ће се окупити да се причесте, и дарови којима ће се сви причестити.
Као и са утакмицом, уколико било који од ових елемената изостане, литургија више неће бити литургија. Због тога су љубитељи Фудбала у бољој ситуацији него хришћани - утакмце се, макар, и поред све муке, још увек играју, и то сваког викенда, на скоро сваком стадиону, па постоји шанса да се Фудбал некако и деси.
С друге стране, уколико се присутни на литургији не причесте, нема велике разлике између такве литургије и утакмице на којој би обе екипе селе у публику и посматрале празан терен, или када би сваки играч играо на посебном стадиону. А у цркви је причешћивање још увек изузетак и реткост, далеко пре него што је правило и редовна ствар.
Не улазећи у то да ли је то тачно, све и да јесте - нико ми не брани ни да изађем на игралиште и сам шутирам лопту на гол. Једини проблем је у томе што то онда неће бити утакмица. Јер, не причешћујем се ја - нити се могу ја причестити. Причестити се можемо само ми.
И док се наша свест о томе шта је то Црква не буде довољно искристалисала, бићемо Црква отприлике онолико колико се Фудбал игра на састанцима председништва ФСС.
Istina! Jos jedna bitna stavka koju vredi napomenuti, iskoristivsi analogiju sa fudbalom, je stara dilema cilja i sredstva. Shvatanja podviga danas u Crkvi je analogno tome kad bi fudbaleri igrali utakmice da bi postali brzi, agilniji, sa boljom kordinacijom i svime sto je potrebno za fudbalera u punoj kondiciji. To je ono liturgija je tu da bi se ja bolje podvizavao a ne obratno. To je onaj gnosticko paganski uticja monastva i sve pricice o angelopodibiju. Fudbaler koji igra utkamice ne zbog same utakmice kao jedinstvenog dogadjaja nego igra da bi on postao jos jaci, brzi agilnij nije fudbaler nego osoba koja radi na jacanju svog tela. Isto kao sto biti fudbaler znaci trenirati za utakmicu, a ne igrati utkmicu zbog licne snage, tako i biti hriscani znaci podvizavati se zarad liturgije a ne liturgiju koristiti kao neki svoj poligon za sitcanje nekog angelopodibija. Tuzno je koliko su mnogi okrenuli stvare naglavacke.
ReplyDelete